حسن بن زیاد عطار گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم :
آیا قول پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله که فرمود: فاطمه علیهاالسلام زنان بهشت مى باشد، به این معناست که او سرور و سید زنان زمان خود بوده است ؟
امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت مریم علیهاالسلام سرور زنان زمان خود بوده است ، و فاطمه علیهاالسلام سرور تمام زنان بهشتى ، از اولین و آخرین آنها مى باشد.
پس پرسیدم : معنى فرمایش رسول خدا صلى الله علیه و آله که گفت : حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند، چیست ؟
امام فرمود: به خداوند سوگند آن دو، سرور و بزرگ تمام جوانان بهشت ، از اولین و آخرین آنها هستند.
امام على علیه السلام فرماید: فاطمه علیهاالسلام به رسول خدا صلى الله علیه و آله گفت :
اى پدر! من تو را در روز قیامت کجا ملاقات خواهم نمود؟
پیامبر فرمود: اى فاطمه ! در آن روز مرا در بهشت در حالى ملاقات خواهى نمود که پرچم الحمدلله در دستانم قرار دارد، من آن روز امت خود را در نزد خدا شفاعت خواهم کرد.
فاطمه گفت : پدرجان ! اگر توو را در آنجا ملاقات نکردم در کجا خواهم دید؟
پیامبر فرمود: در کنار حوض کوثر، در حالى که امت خود را از آن سیراب مى نمایم .
فاطمه گفت : اى پدر! اگر در آنجا نیز ملاقات ننمودم ؟
پیامبر فرمود: در نزد پل صراط و در حالى که ایستاده و مى گویم : پروردگارا! امت مرا سلامت بدار.
فاطمه گفت : و اگر در آنجا تو را ندیدم ؟
پیامبر فرمود: مرا در لبه پرتگاه جهنم خواهى دید در حالى که امت خود را از آن نجات مى بخشم .
پس فاطمه علیهاالسلام از این بشارتها مسرور و شادمان گردید.
ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » hadi ( یکشنبه 89/11/17 :: ساعت 9:39 عصر )
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
خداوند به سبب غضب فاطمه علیهاالسلام غضب مى کند و به خشنودى او خشنود مى گردد.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرماید:
همانا خداوند متعال از میان زنان جهان چهار تن را فضیلت و برترى داده است . مریم ، آسیه ، خدیجه و فاطمه (سلام الله علیهم ).
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرماید:
حسن و حسین پس از من و پدرشان ، بهترین مردم زمین و مادرشان فاطمه برترین زنان زمین است .
رسول خدا صلى الله علیه و آله در تاءویل آیه 12 از سوره تحریم که فرماید: مریم ابنت عمران اءلتى اءحصنت فرجها... فرموده است :
همانا فاطمه علیهاالسلام نیز عفت خویش را پاس داشت ، پس خداوند آتش را بر خاندان و فرزندان او حرام گردانید.
ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » hadi ( یکشنبه 89/11/17 :: ساعت 9:35 عصر )
شیخ صدوق (381 ه ) در کتاب علل الشرایع ، از ابوهریره روایت کرده : روزى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله نماز صبح را به جاى آورد. آنگاه با چهره اى اندوهناک برخاست و ما هم با آن حضرت برخاستیم . آن بزرگوار به سوى منزل فاطمه رفت و حضرت على را دید که جلوى در روى خاکها خوابیده است . پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله خاکها را از پشت امیرالمؤ منین پاک نمود و فرمود: برخیز پدر و مادرم به فداى تو اى ابوتراب ! سپس دست على علیه السلام را گرفت و با یکدیگر داخل منزل حضرت زهرا شدند. ما مختصرى مکث نمودیم آنگاه صداى خنده اى به گوش ما رسید. پس از آن دیدیم پیامبر خدا با صورتى خندان و درخشان از خانه فاطمه خارج شد. گفتیم : یا رسول الله ! با صورتى و اندوهناک وارد و با چهره اى خوشحال بازگشتى ؟! فرمود: چرا خوشحال نباشم ، در این حال که بین دو نفر را که نزد اهل آسمان محبوب ترین مردم زمین هستند صلح و سازش دادم .
علامه مجلسى مى فرماید: این گونه اخبارى را که مشتمل بر نزاع بین حضرت امیر و حضرت زهرا مى باشند باید تاءویل و تفسیر نمود، از قبیل اینکه منظور از آنها اظهار فضائل و مناقب ایشان باشد و امثال آن که براى من معلوم نیست .
و نیز در همان کتاب از حبیب بن ابى ثابت روایت مى کند که گفت : بین زهرا و على بن ابى طالب علیهماالسلام گفتگویى در گرفت . پس از آن رسول خدا صلى الله علیه و آله بر ایشان وارد شد، فرشى براى حضرتش گستردند و خوابید. على نیز آمد و کنار آن بزرگوار قرار گرفت و پیامبر بین ایشان را صلح و سازش داد سپس خارج شد. به آن حضرت گفته شد: اى رسول خدا! شما با حال مخصوصى وارد بر على و زهرا شدى ، ولى اکنون مى بینیم با اینهمه خوشحالى خارج گردیدى ؟! فرمود: چگونه شاد نباشم ، در این حالى که بین دو نفر را که نزد من محبوب ترین اهل زمین مى باشند، صلح و سازش دادم .
شیخ صدوق مى گوید: این خبر نزد من معتبر و مورد اعتماد نیست . زیرا بین على و فاطمه سخنى درنمى گرفت که رسول خدا بیاید و بین ایشان را صلح و سازش بدهد. على علیه السلام سیدالوصیین مى باشد و فاطمه سیده زنان عالم است و ایشان از نظر اخلاق به رسول خدا صلى الله علیه و آله اقتدا مى کردند، پس دلیلى براى اختلاف در بین آنها وجود ندارد.
این روایت در مصباح الانوار نیز از حبیب بن ابى ثابت نقل شده است .
ادامه مطلب... شیخ مفید در کتاب حدائق الریاض گوید: سید بن طاووس (664 ه ) در اقبال الاعمال ، به نقل از تاریخ بغداد نوشته خطیب بغدادى (463 ه )، به سندش از ابن عباس روایت کرده است : شیخ طوسى (460 ه ) در مصباح المتهجدین مى گوید: شیخ ابوجعفر صدوق (381 ه ) در کتاب عیون اخبارالرضا علیه السلام از على علیه السلام روایت کرده است که : ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » hadi ( یکشنبه 89/11/17 :: ساعت 11:13 صبح )
شب پنج شنبه 21 محرم شب ازدواج على و فاطمه بوده است و لذا مستحب است که روز بیست و یکم محرم را به شکرانه ازدواج آن دو روزه بگیریم .
هنگامى که حضرت فاطمه علیهاالسلام را در شب ازدواج به خانه على علیه السلام مى بردند، پیامبر در مقابل او، و جبرئیل در سمت راست ، و میکائیل در سمت چپ او، و هفتاد هزار فرشته در پشت سر او حرکت مى کردند و در آن حال خدا را تسبیح مى گفتند و تقدیس مى کردند، و این تقدیس و تسبیح آنها تا صبح طلوع فجر ادامه داشته است .
رسول خدا صلى الله علیه و آله در روز اول ماه ذى حجة ، حضرت فاطمه علیهاالسلام را به ازدواج على علیه السلام درآورد و روایت شده است که در روز ششم ماه بوده است .
رسول خدا صلى الله علیه و آله خطاب به من گفت : اى على ! جمعى از مردان قبیله قریش مرا درباره فاطمه مورد عتاب قرار داده و گفتند: ما او را از تو خواستگارى کردیم ولى نپذیرفتى و او را به ازدواج على علیه السلام درآوردى ؟
در جواب آنها گفتم : به خداوند سوگند من نبودم که خواستگارى شما را رد کردم بلکه خدا خواستگارى شما را نپذیرفت و او را براى على انتخاب کرد، زیرا جبرئیل بر من فرود آمد و گفت : همانا خداى جلیل مى فرماید: اگر من على را خلق نکرده بودم از آدم به بعد شوهرى که شایسته او باشد در روى زمین یافت نمى شد.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » hadi ( یکشنبه 89/11/17 :: ساعت 11:9 صبح )
کربلا
آداب مسجد و جماعت در روایات
چهل حدیث اخلاقی از حضرت علی علیه السلام
اعمال دهه اول محرم
شعری برای امام حسین
سلامی دوباره
[عناوین آرشیوشده]